Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، نام سریال« یاغی» طی ماه‌های اخیر بیشتر از هر اثر دیگری سر زبان‌ها بوده است. فرهنگ اینستاگرامی زمانه‌ ما هر روز به یک بهانه اسم این سریال را برجسته کرده است. از ستایش بازیگران گرفته تا کارگردانی و یدالوگ و...اما در این گزارش می‌خواهیم کمی از این تمجیدها فاصله بگیریم و نگاهی واقع بینانه به این سریال داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع سریال یاغی نه یک فیلم اجتماعی بلکه بیشتر نمونه دقیقی از آثار گرفتار «اگزوتیسم اجتماعی»است. اثری  تصنعی و نمایشی متکی بر عناصر ملودرام و با ویترینی از فقر و فلاکت و بی‌عدالتی اما در نهایت بنجل.

کارگردان سریال یاغی کیست؟

نام «محمد کارت» از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بر روی زبان‌ها افتاد، کارگردانی که با اولین اثر سینمایی بلند خود یعنی«شنای پروانه» توانست نامزد دریافت ۱۴ جایزه شود و شش جایزه از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آقایی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طباطبایی) و بهترین تدوین را کسب کند.

کارت از سال ۱۳۸۹ تا  ۱۳۹۵ در هشت فیلم سینمایی به‌عنوان بازیگر حضور یافت و کافی است و در این مدت با کارگردانان معروفی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، عبدالرضا کاهانی، همایون اسعدیان، داریوش مهرجویی و رضا درمیشیان بعنوان بازیگر کار کرد تا درس کارگردانی را از آنها بیاموزد. کارت پس از چندسال فعالیت در تئاتر مسیرخود را تغییر داد و به سینما و دوربین نزدیک شد و اولین قدم‌های خود را با تهیه‌کنندگی و کارگردانی مستند برداشت و مستندهای  ذره‌بین، سمفونی مرگ، بختک، خون‌مردگی، معلق، آوانتاژ و لاوراتور را ساخت و به پشتوانه تجارب موفق خود به سراغ ساخت«شنای پروانه» رفت.

این فیلمساز این روزها سریال پرمخاطب «یاغی» را در پلتفرم نمایش خانگی دارد، سریالی که اقتباسی از رمان «سالتو» است. «سالتو» درباره یک پسر نوجوان و ساده‌ به نام سیاوش است که در یک محله فقیرنشین زندگی می‌کند، مادری بیمار و افسرده دارد و تنها انگیزه زندگی‌اش کشتی گرفتن است. اما در راه همین ورزش با افراد خلافکاری آشنا می‌شود که زندگی او را دگرگون می‌کنند.

«یاغی» ضعیف شده«شنای پروانه»

سریال«یاغی» از همه جوانب شبیه به آثار گذشته کارت است. شگرد کارت جغرافیای پایین شهر و ورود به زندگی گنده لات‌ها و لمپن‌هاست تا فضایی سیاه از انواع خلاف‌ها و فسادها از زورگیری، قمار، تجاوز و تهدید گرفته تا قاچاق، آدم‌ربایی و حتی قتل را برای مخاطب ترسیم کند، مخاطبی که احتمالا با این فضا کاملا بیگانه است و می‌پندارد دوره لات بازی در ایران به پایان رسیده است اما در کمال تعجب می‌بیند که هنوز در زیرپوست شهری که محمد کارت ترسیم می‌کند، دنیایی دیگر وجود دارد.

یاغی همچون«شنای پروانه» فیلمی سرشار از خشونت و انتقام با نمایش بی‌پرده و صریح انواع بزه‌های اجتماعی است، همانطور که سیر شکل گیری  شخصیت قهرمان داستان «شنای پروانه» یعنی «حجت» معکوس است و بجای آنکه از قعر به اوج انسانیت و اخلاق برسد، از اوج اخلاق به قعر سقوط می‌کند؛ یادمان بیاید حجت وقتی قهرمان می‌شود که پا جای پای هاشم می‌گذارد، عربده می‌کشد، قمار می‌کند،گروگانگیری می‌کند و....و در پایان با خیالی آسوده پای سفره شام می‌نشیند، در یاغی نیز جاوید که شاید دله دزدی تنها خلافش بود برای رسیدن به هدف یعنی رفتن به تیم ملی کشتی چشمانش را بر روی قتل یک انسان می‌بندد و یا بهمن(پارسا پیروزفر ) که فیلمساز از او یک قدیس و ناجی می‌سازد، مشخص نیست چه کارنامه سیاهی دارد و در گذشته چه کارها که انجام نداده است!

در نهایت اینکه«یاغی»مانند«شنای پروانه» شروع دلهره‌آوری دارد. عده‌ای در حال ربودن تابلوها و گاردریل خیابان‌ها هستند و پس از آن توسط پلیس تعقیب می‌شوند، اما از مهلکه رهایی می‌یابند و از این پس تماشاگر درمی‌یابد که پا به دنیای چه شخصیت‌هایی از چه قشر و طبقه‌ای گذاشته است.

کاملا روشن است که کارت در سریال «یاغی» برخلاف آثار گذشته خود فیلمنامه منسجمی ندارد؛ داستان‌ها پاره پاره‌اند و فیلمساز نمی‌تواند داستان‌ها را به موازی هم پیش ببرد.  در واقع مشخص نیست قهرمان داستان جاوید است یا بهمن؟

ظهور قیصرهای زمانه در آثار محمد کارت

وجه اشتراک دیگر یاغی و «شنای پروانه» این است که همانطور که«شنای پروانه»به قهرمان داستانش اجازه می‌دهد قیصر وار تا خود عدالت را اجرا کند؛ یادمان بیاید حجت در پایان داستان خودش در مقام قاضی نشسته، حکم می‌دهد و آن را اجرا می‌کند، در اینجا نیز بهمن و جاوید در ماجرایی نظیر اسید پاشی و گروگانگیری عاطی خود بدنبال حل مسئله هستند و حتی به تشخیص طلا، شیما باید کشته شود.

در حقیقت در جغرافیای فیلم‌های کارت، گویی در کشور هیچ پلیس و مقام قضایی وجود ندارد و افراد باید خود عدالت فردی را اجرا کنند و این یعنی فاتحه چنین جامعه‌ای را باید خواند که در آن افراد به ظاهر قهرمان به جای دستگاه قضای کشور خودشان دست به کار می‌شوند.

سریال «یاغی» تا این‌جای کار مشخصاً الگویی فیلمفارسی‌وار دارد که مخلوطی‌ست از مقداری لات‌بازی و کمی هم عشق‌وعاشقی و تعدادی هم رویداد و اتفاقات تصادفی، اتفاقاتی که اتقدر سریع رخ می‌دهند که تماشاگر وقت نمی‌کند حتی به بی‌اساس بودن آنها فکر کند. بیشتر به نظر می‌رسد سریال یاغی شبیه آدمی است که لباس‌های شیک و جذاب می‌پوشد اما لب که به سخن باز می‌کند بلاهت و تهی بودگی و لودگی و ابتذال نمایان می‌شود.

بدون ایمان در جهانی نیهیلیسم شده

از منظری دیگر سریال«یاغی» مشخصا ضد دین و مذهب است و شخصیت‌های مذهبی خود را سیاه نشان می‌دهد؛ یادمان بیاید عمه جاوید را که پیرزنی بداخلاق، بددهن و پرخاشگر و در عین حال نمازخوان و مسجد برو است و یا شخصیت سید یا ملا که به شکل زننده‌ای در حال پول گرفتن در ازای خواندن تلقین در بهشت زهراست و برای ادای شهادت صادقانه در دادگاه هم به سرعت گول خورده و خلف وعده می‌کند و یا حتی جاوید که همیشه از خدا طلبکار است در حالی که هیچ نشانی از ایمان در او نمی‌بینیم -مثلا اینکه یک بار نماز بخواند-، رابطه و حرف‌های عاشقانه او با اَبرا هم در حالی ست که هیچ نسبتی با هم ندارند و از همه بدتر جاوید قهرمانی است که حاضر می‌شود برای فرار از اتفاقات بد مشروب هم بخورد.

فیلم از نظر اخلاقی و عرفی هم با فرهنگ سالم جامعه فاصله دارد و به نوعی رفتار شخصیت‌هایش ترویج اباحه‌گری و ضد حیا است؛ مثلا چرا همیشه اسی قلک( امیر جعفری) باید نیمه برهنه نشان داده شود و یا رفتار زننده جاوید هنگام وزن کشی که عریان می‌شود چه توجیهی دارد؟! جز آنکه بی‌حیایی را فعلی مثبت نشان دهد؟!

رئالیسم اجتماعی یا واقعیت کارت پستالی؟

در تحلیل نهایی با اینکه این نوع از سینما به اسم رئالیسم اجتماعی معروف است اما در آخر به واسطه همان نگاه توریستی، کارت پستالی و غلو شده به «واقعیت» از«رئالیسم اجتماعی» فاصله می‌گیرد. یعنی جنوب شهری که فیلم‌ساز خلق می‌کند محصول جهان واقعی نیست و بیشتر استوار بر ملودرام و قصه است. در نهایت نگاه توریستی و اگزوتیک به واقعیت دارد و آنچنان نسبتی با واقعیت موجود جامعه امروز ایران برقرار نمی‌کند. از این رو است که یاغی با کمی غلو، هیچ از فیلم هندی‌های معروف کم ندارد.

از منظری نظری سریال«یاغی» کوچک‌ترین شباهتی به آنچه «رئالیسم اجتماعی» می‌نامیم ندارد. بیشتر نمونه دقیقی از «اگزوتیسم اجتماعی»است، چرا که برخوردش با واقعیت برخوردی اگزوتیک است و به گونه‌ای غلو شده، غیربومی، کارت پستالی و غیرآسیب‌شناختی با آن مواجه می‌شود.

در واقع این نوع از سینما که با فیلم‌«مغزهای کوچک زنگ زده» بیشتر از همیشه سر زبان‌ها افتاد نه تنها «واقع‌گرا» نیست بلکه به بهانه خلق جذابیت سینمایی و ابراز وجود کارگردان و قدرت نمایی بازیگران و... به شدت از واقع‌گرایی دور می‌شود و آن را قربانی جذب مخاطب بیشتر می‌کند.

در نهایت اینکه کسی نمی‌داند خط اصلی داستان یعنی داستان جوانی که از اوج فقر با تلاش می‌خواهد به تیم ملی کشتی برود و به عشقش برسد چرا یکباره رها شده و ماجرای بهمن و اسید پاشی پیش می‌آید؟ هنوز ماجرای اکبر مجلل و دردسرهای بهمن با اشتباه محاسباتی‌اش باز است، ماجراب دخیل‌بودن بهمن در ماجرای عزیز مطلا و بی‌اعتمادی طلا هم به او باز می‌شود. تاکنون ۱۴ قسمت از ۲۰ قسمت«یاغی» پخش شده است، باید دید کارت در ۶ قسمت باقیمانده می‌تواند تمام خرده داستان‌هایش را بخوبی به پایان برساند و یا پایانی باز و مبهم را برای مخاطب انتخاب می‌کند؟

کد خبر 698431 منبع: فارس برچسب‌ها سینمای جهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان رئالیسم اجتماعی شنای پروانه کارت پستالی سریال یاغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۴۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند

انجمن عکاسان سینما در ارتباط با فعالیت عکاسان غیرعضو در پروژه های سینمایی و نمایش خانگی اطلاعیه‌ای صادر کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بنا به مصوبات هیات مدیره انجمن عکاسان سینما، همچون سنوات قبل به اطلاع تمامی عکاسان غیر عضو این انجمن می رساند، چنانچه برای عکاسی پروژه ای سینمایی یا نمایش خانگی دعوت بکار می‌شوند، پیش از آغاز رسمی پروژه، می‌بایست بصورت کتبی از انجمن صنفی عکاسان سینما مجوز لازم را دریافت کنند. جهت دریافت این مجوز موارد زیر رعایت شود.

1- نامه رسمی از طرف تهیه کننده، مدیر تولید یا کارگردان پروژه درخصوص دعوت به همکاری عکاس

2- ارسال رزومه عکاس

3-ارسال نمونه آثارعکاسی (عکاسی صحنه از سریال، فیلم کوتاه، تله فیلم، تئاتر) هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما بعد از بررسی موارد ارسال شده، پاسخ کتبی خود را اعلام می نماید.

احترام و پایبندی به حقوق حرفه ای انجمن عکاسان سینما می تواند درمسیرعضویت عزیزان فعال دراین حوزه بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
  • ده هزار نفر «شازده کوچولو» را دیدند
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید
  • ۲۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند
  • عمو پورنگ بازیگر شد
  • عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!